Google Pixel 3A i granskning, den bästa kameran i världen?

Google Pixel 3A lanserades förra sommaren 2019, som är en slags "lätt" version av Pixel 3, som minskar i vissa aspekter för att sänka kostnaderna och kunna presentera den som ett mellanklass med vissa premiumfunktioner som är typiska för en topp av sortimentet. Under de senaste dagarna har vi haft turen att prova det, och sedan ger vi dig våra intryck om det.

Google Pixel 3A i analys, den bästa Android-upplevelsen och en kamera som inte är meningsfull

I dagens granskning tittar vi på Google Pixel 3A, en terminal med SoC Snapdragon 670, 4 GB RAM och vad som förmodligen är den bästa kameran i världen just nu. Låt oss se vad den har att erbjuda!

Design och display

Pixel 3A rider en 5,6-tums OLED-skärm med en FullHD + -upplösning på 2220x1080p och en densitet på 441 dpi. Panelen har ett bildförhållande på 18,5: 9, vilket betyder att det är något längre än vanliga 16: 9-widescreen-skärmar. Utan tvekan är detta en skärm som ser otroligt bra ut, med riktigt djupa svarta och idemvita.

Naturligtvis har terminalen inte de typiska taktila navigeringsknapparna, vilket innebär att all navigering sker direkt från det virtuella navigeringsfältet på skärmen. När det gäller enhetens design har den ett matt ytbehandlingshölje förutom det övre bakre området som är tillverkat av svart glas och ger det en ganska cool touch.

Vi kan säga att designen är en av dess svaga punkter, och det är att om vi tittar på den framifrån verkar det som om vi står inför en enhet från ett par år sedan: det finns inget hack och ramarna är mycket mer uttalad än i resten av mobiltelefoner trendig för tillfället. Här beror allt på var och en, men om vi letar efter en futuristisk mobil bör vi definitivt leta någon annanstans.

Kraft och prestanda

Google Pixel 3A utrustar hårdvaran i ett premium mellanklass med en processor Snapdragon 670 Octa Core 2.0GHz med Adreno 615 GPU, 4 GB RAM LPDDR4x RAM och 64 GB internt icke-utbyggbart lagringsutrymme. Alla med Android 10 som operativsystem under kommando.

Komponenterna är inget att skriva hem om, men allt förbättras på programvarusidan. Inte bara har vi den bästa Android-upplevelsen för tillfället, med ett rent system med alla typer av onödiga applikationer, men det faktum att vi är en enhet som tillverkas av Google själv garanterar ett brett tåg av uppdateringar och online-hjälp, fram till maj 2022.

Å andra sidan är den prestanda som den erbjuder också berömvärd och fungerar som urverk i de flesta situationer, även om den kan tyngas någon gång om vi drar ett riktigt krävande spel i grafikavsnittet, men hittills inte Vi har inte haft några problem i det avseendet (om du vill att jag ska prova ett spel eller en app kan du be om det i kommentarfältet).

För att avsluta, kommentera också att Pixel 3A innehåller obegränsat lagringsutrymme i Google Foto för att kunna spara alla våra foton i hög upplösning och en Google-app som liknar Shazam - men den fungerar offline - kallas “Det låter”, som identifierar låtarna som spelas runt oss och visar oss namnet på låten och konstnär i låsskärmen. De är fortfarande små detaljer, men de hjälper till att höja användarupplevelsen i den globala uppsättningen.

Kamera

Vi kommer till den starka punkten i Pixel 3A, det fotografiska avsnittet. Den stora attraktionen för denna terminal är att utrustar samma kamera som Pixel 3, en mobil som kostar 850 euro och som vi kan ha här för lite mindre än hälften av det priset.

På den tekniska sidan översätts detta till en 12,2 MP Dual Pixel-baklins med 1,4 μm pixelbredd, f / 1,8 bländare och elektronisk och optisk bildstabilisering. På framsidan har den valda kameran en upplösning på 8MP med 1,12 μm och bländare f / 2.0. Det som är bra med den här kameran är inte de fysiska komponenterna utan den otroliga programvaran som lyckas arbeta med de data som samlas in av kameran för att leverera helt enkelt otroliga fotografier, med särskild tonvikt på foton på natten eller i svagt ljus. Detta är vad Google har kallat HDR + -läget och det är standarden som alla bilder tas med (det finns också ett läge som heter "HDR + Enhanced" som ger ännu bättre resultat).

För att ge oss en uppfattning om hur kameran fungerar på natten har vi tagit samma foto med kameran från ett standard mellanklass (Xiaomi Mi A1) och Pixel 3A.

När det gäller att ta porträtt ser det också vackert ut med en iögonfallande oskärpseffekt.

Generellt sett kan vi säga att färgerna som fångas är väldigt levande och ofta verkar något förbättrade, vilket skapar precis den nödvändiga kontrasten för att förbättra bilden.

Trummor

När det gäller batteriet utrustar Pixel 3A ett 3000 mAh batteri med 18W snabb laddning och en USB C. -port. Vi har inte heller några klagomål i detta avseende. Det är inte ett särskilt kraftfullt batteri, men det laddas ganska snabbt och vi kan säga att det rör sig mer eller mindre i det vanliga genomsnittet för vilken mobil som helst: en dag eller så mellan laddningarna.

Å andra sidan har detta också en indirekt fördel, och det är att eftersom det inte är ett för stort batteri, minskar terminalens vikt avsevärt och når en vikt i handen på mindre än 150 gram, vilket är mycket bekvämt att bära i fickan.

Anslutning

För att avsluta, nämn också att den har Dual WiFi 2.4G + 5G (802.11 a / b / g / n / ac 2 × 2 MIMO), Bluetooth 5.0 + LE (AptX och AptX HD codecs), liksom NFC och Google Cast.

Pris och tillgänglighet

Google Pixel 3A är tillgänglig via den officiella Google-butiken till ett pris av 399 euro. En XL-version med en 6-tums skärm finns också för 479 euro.

Slutsatser

Det råder ingen tvekan om att det här är en fantastisk telefon, även om det också är klart att det inte är för alla. Om vi ​​inte lägger för mycket vikt på kameran är det möjligt att den faller lite, eftersom vi för det pris som den har kan få mer kraftfulla terminaler med en bättre processor för mycket mindre pengar. Men om vi letar efter en mobil som kan ta bilder på samma nivå som en telefon på 1000 euro och också erbjuder en ren och sömlös Android-upplevelse, är Google Pixel 3A det bästa vi för närvarande kan hitta på marknaden.

Har du Telegram installerad? Få det bästa inlägget för varje dag den vår kanal. Eller om du föredrar, ta reda på allt från vårt Facebook sida.

$config[zx-auto] not found$config[zx-overlay] not found