Dragon Ball Super: Broly - Recension utan spoilers - The Happy Android

Jo det är det. Efter mer än lång väntan har den nya Dragon Ball-filmen äntligen släppts och mer eller mindre alla förväntningar har uppfyllts. Och det bästa av allt är att det slår biljettrekord både i USA och i Spanien och Sydamerika, och är redan den mest intjänande filmen under hela franchisens historia. Förväntade sig någon annan det? Det verkar som om de i Japan, som alltid har upplevt lite av allt som hände utanför dess gränser, börjar öppna ögonen, och mer än en måste dra ut håret.

Hur som helst, och med fokus på själva filmen, är Dragon Ball Super Broly ett friskt andetag i ordets bästa mening. Inte så mycket på plotnivå - djupt ner berättar de historien om några befintliga karaktärer, som var utanför den officiella kanonen - men på den visuella och konstnärliga nivån. Broly-filmen är avskedsdörren för alla de styva och plastiska mönster som vi har lidit under de senaste 20 åren och förnyas av den nya animationsövervakaren Naohiro Shintani.

Mindre styva mönster och mycket mer dynamisk strid från den stora Naohiro Shintani

Karaktärsdesignerna är mycket mer böjda, med färre skuggor och mycket mer utrymme för uttrycksfullhet. Detta gör att de tysta scenerna har en mer komisk touch, och striderna är mycket mer känslomässiga med uttryck av smärta, ilska eller glädje skjuts till gränsen i många ögonblick. Ljusår borta från det sista vi såg i sagan Tournament of Power i anime.

Och det är att arkitekterna enligt denna uppfinning som heter DBS: Broly ger oss några slagsmål med kamerarörelser och en dynamik som långt överstiger vad som sågs i Gudarnas kamp Y Uppståndelse F. I den bemärkelsen kan vi äntligen säga att Dragon Ball ligger nära det som förväntas av en 2000-talsanime, med scener på höjden av den stora stridssonen för tillfället, som One Punch Man eller My Hero Academia.

Även om många av animatörerna som är inblandade i den här filmen passar perfekt till de nya Shintani-designen, finns det några "upproriska" animatörer som Yuya Takahashi som fortsätter att behålla den 90-talsstämpeln från Dragon Ball Z-eran. Något som kan göra deras scener inte går inte bra ihop med resten av laget. Lyckligtvis är Takahasis sekvenser inriktade på mycket specifika ögonblick i filmen, där hans animation passar som en handske och tjänar till att leverera en av de bästa Vegeta-slagsmål som hittills sett.

Omskriva Broly historia och planeten Vegetas död

På historienivå uppskattar vi också en betydande förbättring jämfört med tidigare filmer, där vi ägnar en stor del av filmen åt att "berätta saker" istället för att slåss och vänta på att handlingen ska gå vidare ensam. Akira Toriyama har lyckats ge Broly tredimensionalitet, som är den karaktär som har mest utveckling genom hela filmen, vilket gör honom till den sanna huvudpersonen i långfilmen. Allt detta med en utsökt överraskning i den sista tredjedelen av filmen.

Naturligtvis har de till slut lämnat den legendariska krigaren Yamoshi ur filmen, något som Toriyama pratade om i sina senaste intervjuer. Vi kommer att tro att han sparar det för framtida sagor av serien ...

Kort sagt, Dragon Ball Super: Broly är en av de filmerna som du måste se flera gånger för att få alla detaljer. Du kan säga att det finns mycket kärlek bakom det, även om de fortfarande trasslar med de datorgenererade effekterna som inte klibbar eller limer vid vissa viktiga ögonblick. I allmänhet är filmen väldigt trevlig och en present till tittaren. Om vi ​​också tar hänsyn till att de fokuserar på ett avgörande ögonblick i Dragon Balls historia, till exempel förstörelsen av planeten Vegeta, och att animationen är praktiskt taget från en annan galax, är det en obligatorisk visning för alla som älskar arbetet som betraktas som sådan.

Har du Telegram installerad? Få det bästa inlägget för varje dag den vår kanal. Eller om du föredrar, ta reda på allt från vårt Facebook sida.

$config[zx-auto] not found$config[zx-overlay] not found